Vegetarisch koken

Een avondreeks met Evy Thuysbaert

di 12/03/2019 - di 30/04/2019

Evy Thuysbaert is herboriste en voedings- en gezondheidsconsulente

Wil jij terug naar een gezonde natuurlijke voeding weg van industriële voeding zonder vezels, mineralen en nuttige voedingsstoffen? De kans is groot dat je nieuwe eetpatroon ook een verlies aan kilo’s als gevolg zal hebben. In deze interactieve sessie ligt de nadruk niet op het leren koken maar op het ontdekken en nadien ook proeven dat gezond eten lekker, makkelijker klaar te maken, niet zo duur en tijdrovend is als je denkt.

Les 1: ontbijt en gezonde tussendoortjes.
Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, lees je overal. Maar terwijl de ene zweert bij brood met beleg, staat bij de andere havermout op nummer 1. Hoe begin je de dag nu echt gezond?
Niks leuker dan samen een goed ontbijt en een gezond tussendoortjes maken en proeven.
De supermarkt ligt vol met ‘gezonde tussendoortjes’.  Maar is dit wel zo? 
Je zal versteld staan dat veel producten die verkocht worden als ‘gezond’ toch calorierijk zijn, te veel zout, suiker, E-nummers en transvetten bevatten.  Dan kun je maar beter zelf aan de slag!

Les 2: snelle lunch en avondeten.
‘Geen tijd’ mag na deze les absoluut geen excuus meer zijn om toch een lekkere, snelle lunch of avondeten op tafel te zetten.
We proeven natuurlijk ook alle lekkers dat we klaargemaakt hebben.

Les 3: zeewier.
Is zeewier de toekomst? Gezond en supersmaakvol, wat wil je nog meer? Geen wonder dat deze zeegroente steeds meer in gastronomische gerechten opduikt.
Laat ons samen proeven van de lekkerste plantjes van de kust.

Les 4: van ongezond naar een gezond recept.
Je kent het wel: je hebt een paar van die oude favoriete recepten, maar ze zijn niet zo heel erg gezond. Gelukkig kun je met een paar aanpassingen een recept een stuk gezonder maken.
We vormen deze recepten om van ongezond naar gezond! Twee van die recepten maken we ook klaar en eten we nadien smakelijk op.

Les 5: fermenteren.
Leren kiemen van groentjes en fermenteren (bv. ketchup maken).
De goede bacteriën van je darmflora hebben weinig in de pap te brokken: ze moeten eten wat de pot schaft! En de pot, dat ben jij!
Wat zijn de ingrediënten voor een topmenu? We geven je een stoomcursus kiemen en fermenteren.
Je gaat naar huis met: opgezette kiemgroenten, twee potjes met voedingswaren die klaar zijn om verder te fermenteren en we sluiten de avond af met een alcoholvrije cocktail, schol!

Prijzen
cursusbijdrage : € 100
Extra

Meebrengen: keukenhanddoek, schort, snijplank en scherp mes, enkele bewaardoosjes om eventuele restjes mee te nemen.
Kost ingrediënten: 35 EUR te betalen aan de begeleiding bij de 1e les

Plaats: lokaal 26
Inschrijven van 19 januari t.e.m. 5 maart

5 dinsdagen van 19 tot 22 uur
12-19 maart, 2-23-30 april
Cursuscode: FI2019V103